Motivarea prin premii și apreciere

Activitatea de dezvoltare pentru lideri vine la pachet cu multe întrebări. Și mă bucur când văd acest lucru, este un semn foarte bun de conștientizare, de nevoie de profunzime și de interes de a face lucrurile bine în echipa proprie.

ÎNTREBĂRILE
Una dintre temele primite sub formă de întrebări a fost următoarea:
„Sunt adesea ocazii în care trebuie să selectăm membrii ai echipei pentru a fi „premiați”. De exemplu prin prezența la câte un eveniment. Mi-aș dori ca procesul să fie transparent, corect și motivant pentru echipă. Întrebările mele sunt:

  1. Este ok să facem „premiere” în public, în echipă? Ce impact are asupra membrilor?
  2. Există un ghid după care să construim aceste nominalizări, astfel încât să nu lezez încrederea celorlalți? Să susțin motivația?”

BAZELE
Răspunsul are nevoie să pornească de la înțelegerea mecanismelor motivației. Există mai mult modalități de a împărți motivația. Voi porni de la motivație intrinsecă versus motivație extrinsecă.

  • Motivația extrinsecă este cea generată de factori externi persoanei (metoda cunoscută sub denumirea „carrot & stick” – recompensă și pedeapsă).
  • Motivația intrinsecă este cea dată de factori interni, precum preferințe, sistem de valori, ordinea de prioritate și sens, vocație sau nevoi psihologice. Premiile sunt din categoria „carrot & stick”, iar studiile de specialitate spun că dacă folosim prea mult astfel de metode pot eroda motivația intrinsecă, ceea ce nu ne dorim pe termen mediu și lung. Tot studiile arată că un anumit nivel de gamification susține motivarea și rezultatul final. Deci, premiile și concursurile pentru premii au un impact bun, este doar nevoie să vedem cum facem să nu de-motiveze.

BENEFICIUL
Din experiența cu diverse echipe am ajuns la următoarele concluzii:

  • pot stimula un anumit nivel de competitivitate sănătoasă, depinzând în mare măsură de profilul membrilor echipei
  • pot aduce un plus de motivație pe latura de recunoaștere a eforturilor și performanței și
  • pot încuraja un model de comportament în echipă.

METODE OPTIME
Și atunci rămâne întrebarea: cum facem ca premiile să aibă efectul bun?

  1. Premierea spontană
    • Are nevoie să fie făcută pornind de la un set de valori ele echipei. De exemplu: proactivitate, spirit de echipă și colaborare etc.
    • Valorile echipei este util să fie:
    o bine definite – să fie limpede pentru toată echipa la ce ne referim
    o reprezentative pentru echipă (recomandarea aici este să fie construite împreună, la nivel de echipă, astfel încât să îi reprezinte pe membrii) și pentru activitatea sau proiectul la care lucrăm
    o factori cheie pentru rezultatul final.
    • „Recompensa” să fie acordată pentru comportamente care pot îmbrăca forme variate. Fiecare poate exprima proactivtatea, de exemplu, în stilul propriu. În acest mod putem oferi și liberate de exprimare, și autonomie.
    • „Recompensa” ar fi util să aibă mai mult caracter simbolic, semnificativ pentru persoana respectivă. Ce vrem să obținem aici este efectul „am observat, te-am văzut”, „am văzut efortul tău”.
    • Poate fi făcută în public, aduce un sentiment pozitiv per total, cu câteva amendamente:
    o dacă persoană premiată este mereu aceeași – putem stârni frustrare, invidie și erodarea relațiilor între membrii
    o dacă persoană premiată este mai timidă s-ar putea să îi fie inconfortabil și să obținem efectul advers
  2. Premierea planificată
    • Dacă avem premii mai consistente, acordarea lor are nevoie de un proces clar și transparent.
    • Avem nevoie să ne asigurăm că membrii au șanse egale de pornire. De exemplu, dacă premiem un anumit rezultat, și avem colegi care lucrează pe o altă componentă a proiectului, ei din start vor fi „descalificați”. O astfel de situație este generatoare de frustrare și de-motivare.
    • Evoluția are nevoie să fie transparentă pe parcursul competiției. Unul dintre factorii potențatori pentru motivație este posibilitatea de a-mi vedea evoluția și de a putea vedea unde mă aflu față de colegii cu care sunt în competiție.
    • Competiția poate genera comportamente de tip individualist. Este nevoie ca liderul să observe aceste tendințe și să încurajeze suportul reciproc.
  3. Evenimentele
    Am observat o tendință în a folosi evenimentele (de exemplu, conferințe) ca modalitate de recompensă. Unul dintre cele mai importante efecte nocive aici pentru organizație și echipă este a fi prezent la aceste evenimente fără niciun plus de valoare după participare.
    Recomandarea ar fi ca aceste evenimente să fie conectate cu nevoia și logica de business. Ceea ce presupune ca liderul să aibă o discuție clară cu colegul din echipă legat de:
    • Care este obiectivul după participare – unde avem nevoie să folosim informațiile, în ce proiecte, de exemplu.
    • Cum am ales conferința respectivă – ce criterii, ce informații, care este contextul mai larg.
    • Care este motivul pentru care am ales persoana în cauză – competență, expertiză, proiecte în care folosește informațiile etc.
    • Ce informații sau idei considerăm importante (și noi, și participanții) din conferința respectivă.
    • Ce ne așteptăm să se întâmple după – cum vom folosi ce aflăm din conferință. Acest aspect generează mult mai multă atenție și orientare spre acțiune. Are șansele cele mai mari să aducă valoare adăugată după conferință.

CONCLUZIA
Premiile sunt utile pentru apreciere și pentru stârnirea competitivității benefice în echipă. Avem doar nevoie să ținem cont de obiectiv, de starea echipei și să ne asigurăm că avem un proces transparent și corect la nivel de echipă. Oamenilor le place aprecierea, în special cea meritată, muncită.
Așa că te invit să folosești și aceste instrumente de motivare: premiile și aprecierea. Cu considerație.

Image by Gmit from Pixabay 

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește cookie-uri pentru a vă oferi o experiență de navigare mai bună. Navigând pe acest site, sunteți de acord cu utilizarea noastră de cookie-uri.